вівторок, 27 грудня 2016 р.

Дотримання режиму дня молодшими школярами. Пам’ятка для батьків


       1. Немає універсальної схеми режиму дня. Однак слід дотримуватися у всіх випадках головного правила: розумне чергування розумових і фізичних навантажень з відпочинком, раціональне харчування.
2. Надзвичайно важливо, щоб усі елементи режи­му дня здійснювалися послідовно й у той самий час. Правильним режим дня вважають тільки тоді, коли він запобігає розвитку перевтоми, підвищує загальну опірність ор­ганізму.
3. Режим потрібно налагоджувати поступово, не ставлячи відразу жорсткі рамки.
4. Основні компоненти режиму дня молодшого школяра: сон, перебування на свіжому повітрі (прогулянки, рухливі ігри, заняття фізкультурою і спортом), навчальна діяльність у школі та вдома, від­починок на власний вибір (вільний час), прийом їжі, особиста гігієна, самообслуговування, позашкільні заняття: музика, читання книг, заняття за інтересами.
5. Особливе значення для нормальної життєдіяльності має сон. Скорочення тривалості сну призводить до зниження опірності організму різним інфекціям, відхилення у психіці, погір­шення працездатності. Діти молодшо­го шкільного віку мають лягати спати о 20.30-20.45 (але не пізніше, ніж о 21 год). Фізіологи стверджують, що максимум виділення гормону росту гіпофізом спостерігається в дитини від 22 до 23 год, але не ра­ніше, ніж за годину після засинання. Якщо дитина регулярно ля­гає спати невчасно, в неї неминуче порушаться процеси зростання. Отже, бадьорість дитини в ніч­ні години недопустима. Загальна тривалість ніч­ного сну молодшого школяра – 10,5-11 год. Дітям з ослабленим здоров'ям, які швидко стомлюються, з підвищеною збудливістю нер­вової системи необхідно спати довше (зокрема, удень спати 1-1,5 год). Денний сон рекомендується усім першокласникам.
6. Перед сном варто виключити рухливі ігри, напружені розумові заняття, розмови, емоції, що збуджують, перегляд телевізійних передач або фільмів з хвилюючими сюжетами, що лякають дитину, тобто все те, що збуджує нервову  систему. Дуже корисна прогулянка перед сном (тривалістю близь­ко 30 хв). Вона позбавляє стомлення, що накопичується наприкінці дня, знижує збудження нервової системи, сприяє швидкому заси­нанню. Обов′язково  провітрити спальну кімнату.
7. Дитина обов’язково повинна вставати в один і той самий час!
8. Ранкова гімнастика – обов’язкова! Вона зміцнює здоров'я, знімає сонливість, дає заряд бадьорості!
9. До шко­ли потрібно приходити за 10-15 хв до початку занять, щоб не поспі­шаючи готуватися до уроку.
10. Після завершення уроків бажано, щоб шлях зі школи додому дитина проходила повільно, не витрачаючи зайвої енергії та довше дихала свіжим повітрям.
11. Першокласникам і ослабленим дітям після сну, а здо­ровим учням другого і наступного класів після обіду, корисно від­почити на свіжому повітрі в будь-яку погоду близько 1,5 год, граючи у рухливі ігри, займаючись фізкультурою і спортом. Однак потрібно стежити, щоб фі­зичне навантаження було помірним. Якщо воно надмірно інтенсив­не або перебування на свіжому повітрі затягується, працездатність різко знижується і наступне виконання домашніх завдань буде менш ефективним і якісним.
12. Кожній дитині необхідно мати постійне робоче місце. Для учня бажано призначити окрему кімнату. Якщо такої мож­ливості немає – затишне місце біля вікна. Стіл поставити так, щоб світло падало ліворуч. Основна вимога до обладнання ро­бочого місця – меблі мають відповідати зростові школяра.
13. Самостійні навчальні заняття з підготовки до уроків мають бу­ти суворо регламентованими. Не слід починати приготування уроків відразу після повернення зі школи, але не пізніше ніж о 16 год, завжди у ви­значений час. Самопідготовку учням краще починати із завдань середньої складності, потім переходити до найскладнішого і важкого мате­ріалу, а завершувати роботу виконанням найлегших завдань. Спочатку варто виконувати письмові завдання, а потім – усні. Під час виконання домашніх завдань через кожні 15-20 хв необхідно робити короткі перерви з виконанням фізичних вправ та вправ для очей. Через 40-45  хв роботи варто вла­штувати більш тривалу перерву (близько 10 хв). У жодному разі не слід перевищувати час підготов­ки уроків, що рекомендується (1-ий клас – до 45 хв, 2-ий клас – до 1 год, 3-ій і 4-ий класи – 1,5 год. Думка «більше занять – більше успі­хів» помилкова.
14. Вільний час – після виконання домашніх завдань. У режимі дня молодшого школя­ра він становить 1-1,5 год. Учні можуть читати книги, малювати, конструювати, переглядати телевізійні передачі тощо. У вільний час діти мають посильно допомагати родині.
15. Перебуван­ня біля телевізора або комп’ютера не повинно перебільшу­вати 1 год на день.
16. Тривалість безперервного читання книг для молодших школярів не повинна перевищувати 1-1,5 год з дотриманням усіх необхідних гігієнічних рекомендацій (достатнє освітлення, правильно обрана поза, періо­дичний відпочинок для очей).
17. Особливу увагу слід надавати організації відпочинку.
18. Діти молодшого шкільного віку мають проводити на свіжо­му повітрі 3-3,5 год на день, включаючи час на дорогу до школи і додому.
19. Режим харчування передбачає прийом їжі 4-5 разів на день. Без повноцінного гарячого сніданку не можна відправляти дитину в школу. Обід близько 13-14 год, вечеря має бути легкою та не пізніше 19 год 30 хв.
20. Неділя – день повного відпочинку! В цей день ніяких уроків! У вихідний день варто займатися улюбленими справами і розвагами, але не перевантажувати дітей. Не можна забувати правила розпорядку! Від режиму можна відступити максимум на 1-2 год.
21. У квітні та в жовтні, коли переводяться стрілки годинника вперед чи назад, рекомендується розвантажити другу половину дня від емоційних навантажень, підготувавши організм до сну. У школярів звикання до нового розпорядку дня продовжується не більше 2-ох днів.
22. Загальна схема режиму дня влітку не повинна різко відрізнятися від звичного під час навчального року.
23. Треба навчити дитину розраховувати свої сили і час. У майбутньому це допоможе їй стати успішною і заможною.

Немає коментарів:

Дописати коментар