1. Немає універсальної схеми режиму дня. Однак слід дотримуватися у всіх випадках головного правила: розумне чергування розумових і фізичних навантажень з відпочинком, раціональне харчування.
2. Надзвичайно важливо,
щоб усі елементи режиму дня здійснювалися послідовно й у той самий час. Правильним
режим дня вважають тільки тоді, коли він запобігає розвитку перевтоми, підвищує
загальну опірність організму.
3. Режим потрібно
налагоджувати поступово, не ставлячи відразу жорсткі рамки.
4. Основні компоненти
режиму дня молодшого школяра: сон, перебування на свіжому повітрі (прогулянки,
рухливі ігри, заняття фізкультурою і спортом), навчальна діяльність у школі та
вдома, відпочинок на власний вибір (вільний час), прийом їжі, особиста
гігієна, самообслуговування, позашкільні заняття: музика, читання книг, заняття за
інтересами.
5. Особливе значення для
нормальної життєдіяльності має сон. Скорочення тривалості сну призводить до
зниження опірності організму різним інфекціям, відхилення у психіці, погіршення
працездатності. Діти молодшого шкільного віку мають лягати спати о 20.30-20.45
(але не пізніше, ніж о 21 год). Фізіологи стверджують, що максимум виділення
гормону росту гіпофізом спостерігається в дитини від 22 до 23 год, але не раніше,
ніж за годину після засинання. Якщо дитина регулярно лягає спати невчасно, в
неї неминуче порушаться процеси зростання. Отже, бадьорість дитини в нічні
години недопустима. Загальна тривалість нічного сну молодшого школяра – 10,5-11
год. Дітям з ослабленим здоров'ям, які швидко стомлюються, з підвищеною
збудливістю нервової системи необхідно спати довше (зокрема, удень спати 1-1,5
год). Денний сон рекомендується усім першокласникам.
6. Перед сном варто
виключити рухливі ігри, напружені розумові заняття, розмови, емоції, що
збуджують, перегляд телевізійних передач або фільмів з хвилюючими сюжетами, що
лякають дитину, тобто все те, що збуджує нервову систему. Дуже корисна прогулянка перед сном (тривалістю
близько 30 хв). Вона позбавляє стомлення, що накопичується наприкінці дня,
знижує збудження нервової системи, сприяє швидкому засинанню. Обов′язково провітрити спальну кімнату.
7. Дитина обов’язково повинна вставати в один і той самий
час!
8. Ранкова гімнастика – обов’язкова! Вона зміцнює здоров'я, знімає сонливість,
дає заряд бадьорості!
9. До школи потрібно
приходити за 10-15 хв до початку занять, щоб не поспішаючи готуватися до
уроку.
10. Після завершення
уроків бажано, щоб шлях зі школи додому дитина проходила повільно, не
витрачаючи зайвої енергії та довше дихала свіжим повітрям.
11. Першокласникам і
ослабленим дітям після сну, а здоровим учням другого і наступного класів після
обіду, корисно відпочити на свіжому повітрі в будь-яку погоду близько 1,5 год,
граючи у рухливі ігри, займаючись фізкультурою і спортом. Однак потрібно
стежити, щоб фізичне навантаження було помірним. Якщо воно надмірно інтенсивне
або перебування на свіжому повітрі затягується, працездатність різко знижується
і наступне виконання домашніх завдань буде менш ефективним і якісним.
12. Кожній дитині
необхідно мати постійне робоче місце. Для учня бажано призначити окрему
кімнату. Якщо такої можливості немає – затишне місце біля вікна. Стіл
поставити так, щоб світло падало ліворуч. Основна вимога до обладнання робочого
місця – меблі мають відповідати зростові школяра.
13. Самостійні навчальні
заняття з підготовки до уроків мають бути суворо регламентованими. Не слід починати приготування уроків відразу після
повернення зі школи, але не пізніше ніж о 16 год, завжди у визначений час. Самопідготовку учням краще починати із завдань
середньої складності, потім переходити до найскладнішого і важкого матеріалу,
а завершувати роботу виконанням найлегших завдань. Спочатку варто виконувати
письмові завдання, а потім – усні. Під час виконання домашніх завдань через
кожні 15-20 хв необхідно робити короткі перерви з виконанням фізичних вправ та
вправ для очей. Через 40-45 хв роботи
варто влаштувати більш тривалу перерву (близько 10 хв). У жодному разі не слід перевищувати час підготовки уроків, що рекомендується
(1-ий клас – до 45 хв, 2-ий клас – до 1 год, 3-ій і 4-ий класи – 1,5 год. Думка «більше
занять – більше успіхів» помилкова.
14. Вільний час – після виконання
домашніх завдань. У режимі дня молодшого школяра він становить 1-1,5 год. Учні
можуть читати книги, малювати, конструювати, переглядати телевізійні передачі
тощо. У вільний час діти мають посильно допомагати родині.
15. Перебування біля
телевізора або комп’ютера не повинно перебільшувати 1 год на день.
16. Тривалість
безперервного читання книг для молодших школярів не повинна перевищувати 1-1,5
год з дотриманням усіх необхідних гігієнічних рекомендацій (достатнє
освітлення, правильно обрана поза, періодичний відпочинок для очей).
17. Особливу увагу слід надавати організації відпочинку.
18. Діти молодшого
шкільного віку мають проводити на свіжому повітрі 3-3,5 год на день, включаючи час на дорогу до школи і додому.
19. Режим харчування передбачає
прийом їжі 4-5 разів на день. Без повноцінного гарячого сніданку не можна
відправляти дитину в школу. Обід близько 13-14 год, вечеря
має бути легкою та не
пізніше 19 год 30 хв.
20. Неділя – день повного відпочинку! В цей день ніяких
уроків! У вихідний день варто займатися улюбленими справами і розвагами, але не
перевантажувати дітей. Не можна забувати правила розпорядку! Від режиму можна відступити максимум на 1-2 год.
21. У квітні та в жовтні, коли переводяться стрілки годинника
вперед чи назад, рекомендується розвантажити другу половину дня від емоційних
навантажень, підготувавши організм до сну. У школярів звикання до нового розпорядку
дня продовжується не більше 2-ох днів.
22. Загальна схема режиму дня влітку не повинна різко
відрізнятися від звичного під час навчального року.
23. Треба навчити дитину розраховувати свої сили і час. У майбутньому це допоможе їй стати успішною
і заможною.
Немає коментарів:
Дописати коментар